5 tips for å slutte å tisse om natta

Nærmere 7 av 10 menn over 40 år opplever at de må opp om natta for å late vannet. En årsak til dette kan være forstørret prostata. Heldigvis finnes det råd for å stoppe denne plagsomme trenden. 

For de fleste menn kan hyppige dobesøk være det første tegnet på benign prostatahyperplasi (BPH), altså godartet forstørret prostata. Det skyldes en økning av mengden prostatavev i prostatakjertelen, og kan oppleves svært ubehagelig. 

Nedenfor får du 5 gode råd for deg som plages med stadige oppvåkninger fordi du må tømme blæra midt om natta. 

1. Stopp å drikke 3 timer før sengetid

Det som skjer når du drikker væske like før leggetid, er at nyrene begynner å filtrere væsken mens du sover. Dermed skapes mer urin, og du tvinges til slutt til å tisse. 

Unngå spesielt alkohol, da dette er vanndrivende. Årsaken er at alkohol hemmer utskillelsen av hormonet ADH (antidiuretiske hormon) fra hypofysen i hjernen. Som følge av dette får ikke nyrene de nødvendige signaler om å holde på vannet i kroppen, og mer vann enn normalt skilles ut gjennom urinen. 

2. Tiss før sengetid, ikke før Netflix

Husk å tisse rett før du legger deg. Det er lett å tenke at du har jo allerede nettopp vært på do, og så blir det en time til med Netflix og brått er det lenge siden du tisset sist. 

Bestem deg for å late vannet som det siste du gjør før du legger deg. 

3. Spis mindre sukker

Høye insulinnivåner kan irritere blæren. Å redusere på sukker og mat som plager blæren unødvendig, kan derfor være lurt. 

4. Gjør kegel-øvelser for menn

Kegel-øvelser er ikke bare for damene. Å regelmessig spenne og slappe av bekkenbunnsmuskulaturen kan hjelpe menn som tisser for mye. 

Muskulaturen som sitter her hjelper med å støtte blæren, og trening kan forhindre at du våkner for ofte unødig. 

Det beste av alt er at ingen kan se at du gjør knipe-øvelser. 

5. Tøm hodet for stress

Nervøsitet og engstelse kan ikke bare holde deg oppe om natta, det kan også føre til ekstra vannlating. 

Studier viser at de som har mye uro, også går på do oftere. 

Forsøk derfor å legge bort plagsomme tanker før du legger deg. 

PRØV ET KOSTTILSKUDD FOR PROSTATA

Forsøk noen av disse tipsene for å redusere trangen til å tisse om natta. Dessuten kan et annet tips være å spise et kosttilskudd for prostata. 

ProstaCare inneholder flere gode næringsstoffer, blant annet 6 mg lykopen, som bidrar til å redusere oksidativ skade på prostataceller og vev i tillegg til å holde DNA-et intakt i prostatavevet. Du finner også granatepleekstrakt, gresskarfrøekstrakt, brennesleekstrakt og selen. Selen bidrar til normal spermatogenese (utvikling og modning av sædceller).

For ikke å glemme sink, som blant annet bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet, samt normal kognitiv funksjon. Ved å ta din daglige dose Prostacare sikrer du at kroppen får alle disse viktige virkestoffene, som er gunstig for prostata.

NB! Prostacare er et kosttilskudd, og skal ikke erstatte medisiner og/eller behandling.

Prøv ProstaCare i 60 dager

50% rabatt – kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.

Kilder: